22. dil - Tatranske pastorale

Chyby a úlety, kterých se dopustili tvůrci, herci apod.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dobesch
major
Příspěvky: 628
Registrován: stř 11. čer 2008 8:06:22

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Dobesch » ned 13. lis 2016 18:34:39

Co tím měl na mysli je myslím zřejmé -- osobně bych možná viděl naražku na "maničky a pod." Prostě, že je lepší akcelerující Gajdoš (byť někdy je rychlejší než by měl), než různí jedinci a osoby práce a myšlení se štítící - třeba jako narážka na to s jakými existencemi se setkává např. José Borůvka
Možno tou dolinou ide ten voz.........

Uživatelský avatar
Hermine von Paulsen
kapitán
Příspěvky: 349
Registrován: pon 30. kvě 2016 20:15:48

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hermine von Paulsen » pon 14. lis 2016 14:30:47

Fosgen píše:Nie je to teda zrovna nedostatok, skor neviem, co Zeman mysli tymto:
Ked Gajdos privezie Zemana ku Benackovi, tak ten o Gajdosovi hovori ako Sherlock z Kysuc a ze rychle akceleruje.
Zeman to oceni "Bohu dik za ty dary" a potom to este doplni, comu nie celkom rozumiem a sice "Bohuzel znam i jine mladiky".
Co tymto chcel Zeman povedat?
Ma na to niekto vysvetlenie?
Cele to je i tym, ze snad nikde inde nie je tak nakoncentrovane "meno bozie", resp. sposob pouzivania slov o svatych veciach z ust Zemana (vid. 2 prikázanie nevezmes meno Pana, svojho Boha nadarmo) v dialogoch ako prave v kancelarii u Benacku. Zacina to Zemanovym od 21:43: "dej se vule pane" pokracuje 21:57 "zaplat panbu za ty dary..." a 22:00 "bohuzel, znam i jini mladiky..."

V podstate v priebehu necelych 20 sekund az 3x Zeman "zneuziva" resp. "nevhodne" pouziva tieto slova, prvykrat v kontexte Pan (Boh) rovna sa Pavlasek, druhykrat s miernou ironiou a posledne "bohuzel" to uz zapada akosi to do toho kontextu. Clovek ktory nie je nabozensky citlivy si to ani nepovsimne, avsak myslim, ze je tam zamer vo vybere tychto zvratov a tak tesne za sebou, z dovodu, ze Slovensko malo povest, ze ma nabozne obyvatelstvo specialne pod Tatrami, a mozno tymto chceli tvorcovia navodit "atmosferu", nejedna sa podla mna o nahodu, ilustruje to ako krasne a do detailov je vypracovana ideologia scenaru.

Preto odpovedam na otazku tak ako si to ja vysvetlujem, ze ani neslo o nejake naznacenie o akych konkretnych mladikov sa ma jednat, ta veta vznikla z potreby do tretice pouzit nabozensky vyraz v tomto pripade "bohuzel" a celkom to je i logicke, Zeman mal najpravdepodobnejsie na mysli mladikov z druhej strany spektra - kriminalnikov, zlodejickov, podvodnikov a povalacov s ktorymi ma (a bude mat) v svojej praci docinenia.... tiez mi to najviac ako ak narazka, evokuje sortu ludi co opisal vyssie Dobesch.

Fosgen
poručík
Příspěvky: 202
Registrován: úte 06. dub 2010 15:47:32

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Fosgen » pon 14. lis 2016 21:50:53

Q: ... mozno tymto chceli tvorcovia navodit "atmosferu", nejedna sa podla mna o nahodu, ilustruje to ako krasne a do detailov je vypracovana ideologia scenaru.

Ty si fakt myslis, ze takto detailne bol scenar vypracovany? Pride mi to prekomplikovane.
Alebo ze by som bol ja taky jednoduchsi?

Uživatelský avatar
Hanele
pokladník fanklubu
Příspěvky: 1089
Registrován: sob 19. úno 2011 17:01:33
Bydliště: Třeboň

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hanele » úte 15. lis 2016 5:31:58

Taky mi to přijde překombinované... jako spousta dalších úvah zde. I interpretace má svoje hranice.
"Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind."

Uživatelský avatar
Hermine von Paulsen
kapitán
Příspěvky: 349
Registrován: pon 30. kvě 2016 20:15:48

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hermine von Paulsen » úte 15. lis 2016 12:49:29

Hanele píše:Taky mi to přijde překombinované... jako spousta dalších úvah zde. I interpretace má svoje hranice.
Dovolim si namietat. Myslim si, ze ideologovia vedia, ako uzkostlivo sa vyberaju tie spravne slova, obrazy... a to v najmensich detailoch.

Ten kto je v tom zbehly, ma nieco take v krvi, idey nakloneny, s ideou stotozneny scenarista, spisovatel, nemusi ani vynakladat vacsiu namahu, pise to intuitivne, nemusi sa ani extra snazit...na rozdiel od takeho tvorcu co iba predstiera, pozuje - a preto tvorba z pera presvedceneho ideologa (ktory svoju inteligenciu pouzije i na to aby sa sam klamal, aby mohol moralne sam so sebou vydrzat) , posobi autenticky, neumelo, na rozdiel od inych.

Nemoze to byt nahoda, tuto zalezitost som mala v merku davno predtym, nez vobec padol na tomto mieste konkretny dotaz. Vnimala som to tak, ze Zeman sa chce zapacit-priblizit k slovenskym kolegom, lepsie receno "zžiť sa" s prostredim.

V dnesnych casoch take prepracovanie detailov nevidime (ale pritom podvedome vnimame) v reklame.

Uživatelský avatar
Lipinski
major
Příspěvky: 631
Registrován: úte 01. bře 2016 22:54:46
Bydliště: Katherinensberg

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Lipinski » stř 16. lis 2016 15:45:12

Trochu sem vo tom přemejšlel. Mně přijde, že se ze všech těch "ježišmarja", "sakra", "krucifix", "proboha" atd. staly jakýsi fráze až floskule, vyprázdněný slova nebo slovní spojení, který člověk použije v určitejch stavech a situacích - rozčilení, překvapení, zklamání a tak. Komunistickej režim dokázal stvořit ateistickou společnost, takže speciálně pro mě, když jsem byl malej, představovaly tyhle slova něco jako mírný zaklení; za "do prdele" nebo "kurva" sme byli napomínaný, ale za tohle ne. A pochopitelně sme vůbec nevěděli, co to znamená, ani nám to nikdo nevysvětloval.

Chci tim říct, že všechny ty Kalinovi pámbíčkové a spousty dalších podobnejch výrazů mužou bejt použitý prostě právě proto, že 2. přikázání nic neznamenalo. Byl to prostě znak lidovýho vyjadřování, stejně jako Vánoce a Velikonoce akcentovaly lidovost, ale náboženskou tradici ne. Čili nejde o ideologický selhání postav soudruhů na exponovanejch místech, ale o jejich zlidštění skrze jejich jazykovou výbavu.

Vzpomněl sem si, že když sem byl malej, čet sem Zápotockýho Barunku, kde sou zvyky úzce spjatý s křesťanstvím popisovaný spíš jako lidový zvyky, dokonce snad je tam i kapitola, jak uletěly z kostela zvonečky do Říma, nejsem si teda už moc jistej. Všechno to má asi působit jako kolorit a způsob, jak díky zvykům zlepšit nebo zpestřit chudej a fádní život - materiálně (jídlo o posvícení) i kulturně (ozdoby, říkadla, písničky), ale rozhodně ne duchovně v náboženským smyslu slova.

Ale ta trojice výrazů, jak ji popisuje Hermine, to je dost zajímavý. Nevim, jestli je to chtěný nebo nechtěný, v každým případě to tvoří hodně unikátní promluvu. Ale zase - je to příznak Zemanova bodrýho a lidovýho vyjadřování - je to částečně znát i v dialogu se Šípem, když se vydává za jejího bráchance. A určitě najdem i další příklady.
Mezi náma je rozdíl, tak se taky podle toho ke mně chovej!

Uživatelský avatar
Hermine von Paulsen
kapitán
Příspěvky: 349
Registrován: pon 30. kvě 2016 20:15:48

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hermine von Paulsen » stř 16. lis 2016 19:03:01

Lipinski píše:Trochu sem vo tom přemejšlel....staly jakýsi fráze až floskule, vyprázdněný slova nebo slovní spojení...za "do prdele" nebo "kurva" sme byli napomínaný, ale za tohle ne...
Nechcem to az tak rozpitvavat, aby nevznikol dojem, ze obhajujem za kazdu cenu nejaku myslienku, ale mam potrebu este upresnit, vyjadrit sa k veci. Prave preto som pisala, ze clovek ktory nie je nabozensky citlivy take veci neregistruje, resp. nerozlisuje. Samozrejme, ze si vsetci uvedomujeme ze ide o frázy, floskule az taky ten folklor, to sa bezne pouziva, ateisti bez rozmyslu z dovodov ake ste popisal Lipinski, ale niekedy nevyhne sa tomu ani taky clovek, co si na to dava pozor. Ale - na tomto mieste su tie vyrazy tak nakoncentrovane, ze ide o zretelnu snahu sprofanovat uz i tak sprofanovane vyrazy, je to az take absurdne, neviem ci sa rozumieme . Rovnako ako uplne zbytocne, preexponovane, nepatricne Gajdos (reakcia na Zemanovu ponuku valet ligu v Praze: "u mne v Bartolemejsky, Ty Sherlocku") v zavere dielu zvola 1:20:38 "Boha!" Ja si pamatam tu dobu a prave to je na tom to specialne, ze takto sa bezni slusni ludia (prototyp Gajdosa) nevyjadrovali. Taketo vyrazy ako slovne barlicky pouzivali primitivi, spodina, pripadne pubertalna mladez, pripadne vyraz "Doboha" sa presmykol cez usta beznemu cloveku v situaciach nikdy nie radostnych alebo pozitivne prekvapivych, ale vylucne ked sa nieco spackalo, pokazilo, rozbilo.

Este raz musim zdoraznit, ze clovek co je odmalicka vychovavany alebo vyrastol v takom prostredi, ze je citlivy na ruhanie, akosi mi (dodnes!) nabehne husia koza pri Gajdosovych slovach, tvorcovia si toho museli byt vedomi, a to nehovorim o dnesnej dobe, ale o roku 1980 ked obzvlast pod Tatrami, na Orave, na vychodnom Slovensku bola cela starsia generacia na to este extremnejsie citliva, spominam si ze pre starych ludi bolo ruhanie jednym z najvacsich hriechov, opit sa, pobit sa v krcme, ukradnut nieco, to nebol nikdy vacsi hriech ako ruhanie. o:)
Naposledy upravil(a) Hermine von Paulsen dne čtv 17. lis 2016 0:47:00, celkem upraveno 2 x.

Fosgen
poručík
Příspěvky: 202
Registrován: úte 06. dub 2010 15:47:32

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Fosgen » stř 16. lis 2016 20:37:05

S tym suhlasim, ked Gajdos vystreli "Boha, hoci aj hned", az mi je to neprijemne.
Ale aj Pavlasek v Medirytine, ked vidi naskladane kozusiny na stole zahlasi: "Zaplat Panbu i za tohle".

Uživatelský avatar
Lipinski
major
Příspěvky: 631
Registrován: úte 01. bře 2016 22:54:46
Bydliště: Katherinensberg

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Lipinski » čtv 17. lis 2016 0:00:06

Jo, to si rozumíme. Právě proto píšu, že to je unikátní promluva. Zapomněl sem teda taky upřesnit, že ateistickej stát se komunistickýmu režimu podařilo udělat hlavně z Čech, to je jasný. U nás na rouhání naopak nejsme citliví skoro vůbec.
Ale jak píše Fosgen s tim Pavláskem, tak to se celkem řiká, to do tý situace sedí, ale jak píšu, nám to tak nepřijde, no.

Spíš mě ještě napadlo, jestli timhle dílem a Gajdošem seriál neplnil funkci nějakýho spojování našich národností, vono to tak častý nebylo, já si teď vybavuju jen Štipku soli. A nemyslim tim, že někde hrajou dohromady český a slovenský herci, ale že tu vystupujou český a slovenský postavy, dokonce se to odehrává v ČSR i SSR.

Ale jestli už se to řešilo, tak se omlouvám.
Mezi náma je rozdíl, tak se taky podle toho ke mně chovej!

Uživatelský avatar
Hermine von Paulsen
kapitán
Příspěvky: 349
Registrován: pon 30. kvě 2016 20:15:48

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hermine von Paulsen » čtv 17. lis 2016 0:50:38

Lipinski píše:...
Ale jak píše Fosgen s tim Pavláskem, tak to se celkem řiká, to do tý situace sedí, ale jak píšu, nám to tak nepřijde, no.
...
Ani mne to vo vacsine pripadov v inych dieloch nevadi, hoci to okrajovo vnimam. Ale v TP je to vylozene ucelove, citit to.

Ako dokaz moze posluzit i fakt - ktory sa da u Gajdosa overit - ze sa snazi pred Honzom skutocne KULTIVOVANE vyjadrovat a posobit pozitivnym dojmom.

Ved si len spomente na cestu z letiska, ked hovori ze im v skole on Zeman prednasal: vyhrkne z neho "Všetci chlapci vás...nó žrali...á nie...také kriminalistické eso..."

Ihned sa po slove "žrali" zbada, lebo si uvedomi, ze taky vyraz nie je vhodny v tom uctivom dialogu (zargon "žrali" je synonymum "veľmi obdivovali", a Gajdos okamzite ma pocit, ze to slovo sice moze pouzit v spolocnosti rovnocenneho vekom alebo kamarata, ale nie pana, vyssie postaveneho, s ktorym sa prave zoznamil).

Cize ak je nam Gajdos predkladany ako slusny mladik co vazi kazde vypovedane slovo, (bez ohladu na svetonazor), nemoze byt prenho ani prirodzene pouzivat taky silny vyraz ako je "Boha" a prave v takom kontexte.

Este by sice jedno vysvetlenie bolo, a to take, ze Gajdos reaguje v zavere na Zemanovu ponuku ist do Prahy prave preto takto, lebo doslovne, jednou ranou UISTUJE, ze ano, bude sluzit telom i dusou a ze napriek tomu, ze je Slovak (nepochopte to prosim zle-ide iba o to, ze sa Gajdos zrejme nazdava, ze si Zeman mysli, ze je unho vyssia pravdepodobnost zatazenia nabozenstvom a chce mu to vyvratit),takze chce hned aby videl, ze je "VYSPORIADANY S NABOZENSKOU OTAZKOU". Take vyhlasenie kedysi pri nastupe do roznych uradov a institucii, kde uz povaha zamestnania vyzadovala socialisticky postoj, chceli sudruhovia od uchadzacov ozaj pocut. :)

Uživatelský avatar
Hermine von Paulsen
kapitán
Příspěvky: 349
Registrován: pon 30. kvě 2016 20:15:48

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hermine von Paulsen » čtv 17. lis 2016 10:10:33

Fosgen píše:S tym suhlasim, ked Gajdos vystreli "Boha, hoci aj hned", az mi je to neprijemne.
Ano myslim, ze vela ludi to tak citi a muselo citit, ako neprijemny az vulgarny prejav Gajdosa.

Co viem povedat aspon za Slovensko, skutocne takyto holy vyraz ma ordinerny nadych - vyjadrovanie hodne neslusneho, arogantneho, necitliveho cloveka, osoby, ktora sa nevie ovladat.

Preto aj vznikli take "novotvary", ktorych pouzivanie sa skor zauzivalo, totiz, ked uz slusnemu cloveku nieco take z ust vo vynimocnej situacii vyklzne hned sa to snazi zaobalit, tak ako pri inych nadavkach trebars, ked sa niekto klepne kladivom po prste automaticky moze z neho vyletiet vulgarizmus-nedokaze tomu v bolesti zabranit - avsak vcas, prv nez to dopovie, sa zhaci (trebars ak su pritomne deti) a z vulgarizmu sa stane neskodny vyraz "Do pi-tvora!" Takisto aj pri prerieknuti sa, mnoho ludi sa zhaci a opravi sa - vysledok je uz neskodny vyraz napr. "BOHA-TSVO!" Alebo aj vyraz "bohovsky" (synonymum pre uzasny, perfektny) je sice zovialny, expresivny, ale akceptovatelny. Vyrazy "Doboha" "Boha jeho" alebo spomenute "Boha" su vsak v slusnej spolocenskej konverzacii o uradnej ani nehovoriac, neprijatelne (v kazdom rezime).

Fosgen
poručík
Příspěvky: 202
Registrován: úte 06. dub 2010 15:47:32

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Fosgen » pon 02. led 2017 19:41:42

Narychlo som to tu prebehol, "Jednotlive dily" som neskumal, tak sa ospravedlnujem, ak to tu bolo uz spomenute.
Neviem si vysvetlit, ked sa Zeman pokusa nadviazat dovernejsi rozhovor s Teodorom, preco hostinska Maria klame "nahodnemu komparzistovi", ze Teodor si vymysla a ze jeho dcera zije v Trencine. Nechapem preco vobec klame a preco zrovna v Trencine.
A este to vysperkuje ze ma muza a dve deti.
Takze co ju k tomu viedlo, resp. co k tomu viedlo autora alebo reziu. Ze je Teodor senilny sa dalo naznacit nejakymi prostriedkami aj inac, nie takouto mne (zatial) nepochopitelnou scenkou.

Uživatelský avatar
Hermine von Paulsen
kapitán
Příspěvky: 349
Registrován: pon 30. kvě 2016 20:15:48

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hermine von Paulsen » pon 02. led 2017 21:31:53

Fosgen píše:...preco hostinska Maria klame "nahodnemu komparzistovi", ze Teodor si vymysla a ze jeho dcera zije v Trencine. Nechapem preco vobec klame a preco zrovna v Trencine.
A este to vysperkuje ze ma muza a dve deti.
Takze co ju k tomu viedlo, resp. co k tomu viedlo autora alebo reziu. Ze je Teodor senilny sa dalo naznacit nejakymi prostriedkami aj inac....
Klame preto, lebo je hlupa a nie je chladnokrvna - nevie sa kontrolovat a ovladat. Celkovo podcenila situaciu a nebola ani na nu pripravena, robi zbytocne chyby.

Podla mojho nazoru jej tu vrazdu potom velmi tazko dokazovali. Chyba mi v jej pripade umysel. Bolo to skor zabitie.

Fosgen
poručík
Příspěvky: 202
Registrován: úte 06. dub 2010 15:47:32

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Fosgen » pon 02. led 2017 22:23:51

Samozrejme, ze to bolo zabitie "ja som jej nechcela ublizit a preco kricala? atd atd".
Ale to ze bola priblbla nevysvetluje ten nahly popud z nicoho nic klamat a robit z Teodora senilaka pred neznamym tuctovym komparzistom.

Uživatelský avatar
Hermine von Paulsen
kapitán
Příspěvky: 349
Registrován: pon 30. kvě 2016 20:15:48

Re: 22. dil - Tatranske pastorale

Příspěvek od Hermine von Paulsen » pon 02. led 2017 23:15:36

Fosgen píše:
Ale to ze bola priblbla nevysvetluje ten nahly popud z nicoho nic klamat...
Vysvetluje. Nebolo to z nicoho nic. Theodor totiz kratko predtym namietal, ze v tu noc to bolo uplne inac. Keby to Maria nechala bez povsimnutia, nebol by problem, ona tomu prikladala dolezitost vacsiu, nez ktokolvek iny tam...neuvedomila si, ze zbytocne na seba moze upozornit a zamotat sa.

Odpovědět