Stránka 3 z 3

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: ned 29. črc 2018 17:20:48
od Lipinski
Díval sem se na na KC a musim tu zmínit taky Ninu Popelíkovou jako Matku představenou. Její postava nemá nic společnýho s křesťanstvím, je to bezcitná a zlá ženská, fanatička, ten její ošklivej pichlavej pohled to jen umocňuje. Je taky naznačený, že se mohla bejt zapletená do nějaký špatný věci už za války.

Není to asi nejdrsnější žena, ale za zmínku rozhodně stojí.

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: stř 01. srp 2018 17:21:09
od Hermine von Paulsen
Lipinski píše:
ned 29. črc 2018 17:20:48
Díval sem se na na KC a musim tu zmínit taky Ninu Popelíkovou jako matku představenou. Její postava nemá nic společnýho s křesťanstvím, je to bezcitná a zlá ženská, fanatička, ten její ošklivej pichlavej pohled to jen umocňuje. Je taky naznačený, že se mohla bejt zapletená do nějaký špatný věci už za války.

Není to asi nejdrsnější žena, ale za zmínku rozhodně stojí.
To je zaujimave, ze mate takyto pohlad. Mna to zatial nenapadlo. Ja si nemyslim, ze je to zla a bezcitna zenska. Ona ma emocie a ich i preziva. Je vypocitava, byrokratka - to vyplyva z jej funkcie, ze aj tieto vlastnosti musi mat. Ale je i oddana viere a ideologii. Zena v jej postaveni je urcite prinutena casto robit kompromisy, aj co sa svedomia tyka. Mimochodom, nie je takyto vyrok oxymoron?

Je drsna, pravda, ale nemyslim si, ze by bola vylozene zla. Je sfanatizovana, to je tiez pravda. Reaguje uplne rovnako ako napr. i Honza vo februarovej scenke (Hon na lišku-1948) pred fabrikou, ked (v uniforme policajta, v sluzbe) kona nakoniec protipravne (porusi v tom case este stale platny zakon) a zdoraznujem - vobec to nie je negativne vykreslene , naopak, je to ukazka revolucneho boja, spravneho triedneho postoja, vobec nie je prekazkou ze ako prislusnik porusuje zakony, pretoze tieto su este burzoazne. V podstate sa KSC velmi tomuto venovala, aby obhajila februarovy prevrat, popisali a vyucovali o tom neustale - bohuzial - ja som si to nikdy nevedela tak zapamatat, aby som to mohla verne zopakovat, nechce sa mi dohladavat teraz na nete tie "poucky", ale ved iste viete o co ide. Dalej. Reaguje uplne rovnako ako zurivy a v tom momente neprimerane neprijemny Stejskal voci tej prenajimatelke bytu vo vianocnom dieli, ktora mu odvrkla: "Dejte jim byty a nebudou bydlet u mě".

Ten naznak ze by matka predstavena mohla byt namocena do nejakej "špatnej věci už za války", rozumiete pod narazkou Jirka Hradce? ... kde jej hovori:

"...to jsou Vase analy neuplne ctihodna matko protoze napriklad...o tom co se stalo tady ve styriactyridsatym!" Honza Jirku zarazi, aby dalej nerozpraval a matka predstavena sa chyta zdesena za hrud.

Rozoberme to teda, co by to tak asi mohlo byt, ak scenar zvykne byt v tomto seriali volne inspirovany udalostami v tomto pripade s narazkou na rok 1944 - teda z doby vojnoveho europskeho regionu... co prichadza do uvahy je, ze klastor skryval utecencov, Zidov no a gestapo tam vtrhlo a ich vyzabijalo. Nezabudajme, ze nemecky nacizmus je tiez v ideologickom konflikte s katolickou Cirkvou, rovnako ako komunizmus. Druha varianta je, ze klastor mal v opatere dusevne chorych, alebo postihnutych pacientov , napr. epileptikov, syfilitikov, pripadne aj detskych psychiatrickych ci mentalne postihnutych pacientov, na ktorych nacisticki lekari, ktorych im tam mohli naordinovat, vykonali eutanaziu. V oboch pripadoch mohla byt, alebo najskor i bola, matka predstavena voci tymto udalostiam bezmocna.

Ina moznost, musite uznat, neprichadza z hladiska pravdepodobnosti a vyskytu realnych pripadov do uvahy...alebo? Nemyslim, si ze by matka predstavena bola do takejto veci "namocena" lebo ak by bola, urcite by sa urobil s nou proces hned po vojne. A to bez ohladu na jej postavenie.

Mne sa paci pekne podavany konflikt madzi matkou predstavenou ktora je vykreslena ako klerofasistka-zla jezibaba (hoci nou nie je, tak ako i Honza nie je zly clovek) a panom fararom, ktory kolaboruje s rezimom staby ako clen zdruzenia Pacem in Terris, hoci to existovalo az od roku 1971. Ale je to pekny anspielung scenaristov na to, ze aj katolicka Cirkev/viera a niektori jej zastupcovia su sposobili byt kompatibilni s komunistickou ideologiou.

Dialog pan farar a matka predstavena:

"Netoužíte po svaté spovědi, matko představená?" Naraza na to, ze drzi tajomstvo o Blahovi.

"Pochybujete snad o mé oddanosti naší víře?" Odmieta, ze by takyto ukon bol v rozpore s ideologiou ktoru zastava.

"Nepochybuji - jenom mám obavy o Vaše čisté svědomí." Dava jej pocitit, ze jej svetonazor co sa tyka skryvania Blahu je nespravny.

"Moje svědomí je čisté - před Bohem i Cirkví svatou." Ona ma naozaj ciste svedomie.

"A před věrícími této země?" Kontruje pan farar. To je zaujimava a klucova otazka.

"Před kterými?" Všichni z nich kteří spojují světský řád s Církví svatou jsou slepí...A Vy nebuďte také! Velmi vtipna a trefna odpoved - ze "před kterými". Oni-my. Jednoznacne stanovisko.

"Nejsem slepý! Vidím. I to, že Vy neporušujete jenom zákony světské, ale i církevní!" Ti dvaja predstavitelia rovnakej katolickej Cirkvi sa jednoducho nezhodnu v svetonazore. Je to velmi zaujimavy moment.

"To je křivé nařčení!" besní matka predstavena atd.

Zaujimavy je i rozhovor matky predstavenej s agentom Bláhom, kde mu hovorí o panovi fararovi:

"Nebezpečí pro Vás nevyplývá z jeho proradnosti, nýbrž z jeho víry." MP sa tuto ukazuje ako velmi inteligentna a pragmaticka osoba, dokonale ovladajucu psychologiu. Blaha, ktory doteraz mal tendenciu vseobecne mniskami, nabozenskymi predstavitelmi (naivita a hloupost-jeho slova na ich adresu) pohrdat, zrazu zistuje, ze ma pred sebou rovnocennu partnerku co sa tyka intelektu a - je rovnako "vyškolená" ako on.

Dalej mu MP objasnuje:

"Mně dal Pán sílu nejen k boji - ale i k mlčení. Za všech okolností...až do hrobu."

To je velmi pekne spracovany moment, ktory naraza na skutocnost, ktora vysla koncom 60ych rokov najavo u sirokej verejnosti (cez uvolnenu tlac a media), ze v 50ych rokoch boli duchovni nielen vyvlastnovani (rusenie radov, likvidacia klastorov atd), kruto prenasledovani, ponizovani ale mnohokrat i muceni, niektori umuceni na smrt. Cize v dobe vysielania serialu to bolo akesi verejne tajomstvo, a potreboval sa s tym tento diel vysporiadat a obhajit, pripadne zbagatelizovat tieto skutocnosti. Ak boli duchovni muceni, tak z takychto vaznych pricin - skryvali vrahov, kryli teroristov, boli zapleteni do trestnych cinov atd. To je velmi jemna narazka, aby si divak utvoril takyto myslienkovy konstrukt a obhajil si to.

Bláha: Proč mě sem vezli do týhle země...co já tady múžu dělat... To je zaujimave. Cize Bláha potvrdzuje, ze to ani nebola jeho vlastna iniciativa ist do Ceskoslovenska, vyzera to, akoby v tom momente ani sam nevedel, aka je/bude jeho konkretna uloha.

Matka predstavena mu hovori dalej:

"...jsme spoutáni bojem proti společnýmu nepříteli." Tu ju scenar podava uz jasne vyprofilovanu - ako triedneho nepriatela, nepriatela komunistickeho/socialistickeho zriadenia, zavadny element, záškodníčka.

Matka predstavena dokonca nasledne naznacuje ze vie nieco o pripravovanych prevratoch v Madarsku, Polsku...a povazuje agenta Blahu za aktera takychto pripravovanych diverznych-rozvratnych cinnosti. A žehná mu: "Buh Vam za to zehnej..." Nadherny moment, ocenujem.

Bláha: "Máte dobrý informace. Ale odkud?"

MP odpoveda: "Neptejte se po složitosti Božích cest. Neporozuměl by ste jim..."

Mne to pripada velmi vtipne. Hovori o tom uz Lao ´C v diele Tao Te Ting (kapitola 47.), ze clovek moze spoznat cely svet bez toho aby vysiel von z dveri...
Matka predstavena neopusta dvere klastora a pritom je perfektne o vsetkom informovana ako rozviedka, ona ma snad v tom klastore nejaku centralu, samozrejme duchovni su v zivom kontakte, skratka, je tu naznacena vaznost situacie. To duchovenstvo naozaj nie je neskodne a za murmi klastorov tam sa planovalo mozno i na vyssej urovni ako v 68 v prazskych bytoch pochybnych intelektualov! Vid dosledok pokus o prevrat v Madarsku atd.

MP podava pomocnu ruku, ma svoje znamosti:

"...na moravskou stranu...Matka představena jednoho tamějšího kláštera má bratra význačného chirurga... teď je sice vyřazen, ale možnost pro jeho práci by se našla..."

Toto je tiez velmi pekna sekvencia. Vsimnite si prosim, ze je tu podane divakovi vysvetlenie, preco je tak dolezite kadrovo posudzovat ludi aj v takych "nepolitickych" a zdanlivo ideologicky nedolezitych zamestnaniach ako je napr. zdravotnictvo. Chirurg, dokonca vyznacny a- nema zamestnanie, dostal zakaz vykonavat ho! No preco asi? Pre toto! Ma vazby na protisocialisticke zivly, cez svoju sestru - a preto nesmie vykonavat svoje povolanie, aby sa minimalizovalo riziko takychto ukonov. Vytvaranie novej identity zlocincom, agentom, nepriatelom statu! Velmi pekne spracovane, tento diel je uzasny ;-)

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: ned 05. srp 2018 15:39:41
od Lipinski
Nesouhlasim, můj dojem je, že je to vzteklá zlá ženská, která pod prohlášením, že myslí jenom na řád, myslí ve skutečnosti hlavně na sebe - svůj život jinde a jinak si nedokáže představit, takže i řád může chtít zachovat kvůli sobě. Každýho sekýruje a všimněte si, kolik imperativů do svý řeči vkládá.

Její rozhovor s Bláhou ji podle mě odkrejvá úplně - ví dobře, s kym mluví, takže když mu řekne, že dopis má farář a kde je fara, je tu velký riziko krveprolití. Pak s nim uzavře kšeft, v kterym handluje o moc a postavení. Účel - zachování řádu - světí prostředky, to moc křesťanský není.

Co se týká toho čtyřiačtyřicátýho, tak na mě to působí tak, že matka představená je v "odboji", kterej zahrnuje bejvalý nacisty, anglický letce, továrníky, klerikály atd, všechno na jednu hromadu. A podobně, jako se se opat Jiří Adamíra v dílu Rubínové kříže neštítí spolupracovat s bývalým SS Maurerem - Haničincem, tak má abatyše nějakou skvrnu z války. Nemuselo jít o Aktion T4, tedy eutanázii postižených apod., ani o nic, na co by se vztahovaly světský zákony. Spíš třeba nějaký smilstva s nacistama nebo tak něco, co nepřekročilo interní záležitosti řádu - potažmo církve, protože Hradec se Zemanem museli projít církevní archivy, z kterejch to věděli. Kdyby měla abatyše zápis v trestním rejstříku, tak by to určitě věděli, a kdyby byla nějak zapojená do protinacistickýho odboje, tak by to věděli taky, ne?

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: čtv 06. zář 2018 15:18:42
od Hermine von Paulsen
Lipinski píše:
ned 05. srp 2018 15:39:41
Nesouhlasim, můj dojem je, že je to vzteklá zlá ženská, která pod prohlášením, že myslí jenom na řád, myslí ve skutečnosti hlavně na sebe - svůj život jinde a jinak si nedokáže představit, takže i řád může chtít zachovat kvůli sobě. Každýho sekýruje a všimněte si, kolik imperativů do svý řeči vkládá.
Zatial namietam. Ale musim o tom porozmyslat este. Skuste aspon toto: predstavte si, ze by neslo o zenu, ale o muza. Vnimali by ste tu "drsnost" inak alebo rovnako? Co mozem uz teraz namietat je to, ze neslo o sukromny rozhovor, matka predstavena jednala ako uradna osoba, pricom - pripustam, z celkovych postojov sa daju vytusit i jej sukromne postoje, avsak, to nemoze byt smerodatne.

Ide o rozne svety, ideologicke konflikty, to nie je take lahke ohodnotit cloveka, ci je zly alebo nie. Priklad. V Europe mame jasne zadefinovane v statnych ustavach, napr. to, ze trest smrti je nepripustny, (nie je ani mozne snazit sa o zmenu stavu , t.j. - nie je mozne ani uskutocnit referendum ohladne trestu smrti ano/nie- je zrejme preco to nie je mozne). Na nasom kontinente je to povazovane za ludske pravo nebyt odsudeny na trest smrti, aj keby islo o najbestialnejsi cin s mnohymi obetami, aj keby za trest smrti bolo 70 percent obcanov. A teraz si predstavte situaciu, ze nejaky sudca z USA pride na navstevu do EU a niekto ho oznaci za zleho cloveka, preto, lebo odsudil na smrt nejakych ludi. Mozno je zly clovek, mozno nie. Nemozno vsak o nom povedat, ze je to zly clovek z dovodu, ze v USA vo svojej funkcii sudcu udeluje niekedy aj tresty smrti. To by bolo absurdne. Takto podobne to vidim i s matkou predstavenou.

Je uplne logicke, a neda sa to ani vycitat matke predstavenej, ze mysli (i) na seba, ked hovori o řáde, ja si myslim, ze je to uplne v poriadku a nemozno to povazovat za charakterovu vadu v zmysle egocentrizmu, alebo zlobu. Zivot v klastore je svojim sposobom sekirovanie (hlavne v dobach minulych), a ono sa to i od predstavenych ocakavalo, ze takito budu. Vid analogicky ako sa vyvijalo skolstvo, zdravotnictvo, ake prava mali deti alebo pacienti a ako sa k nim pristupovalo pred 100 rokmi a ako je to dnes...
Lipinski píše:
ned 05. srp 2018 15:39:41
Její rozhovor s Bláhou ji podle mě odkrejvá úplně - ví dobře, s kym mluví, takže když mu řekne, že dopis má farář a kde je fara, je tu velký riziko krveprolití. Pak s nim uzavře kšeft, v kterym handluje o moc a postavení. Účel - zachování řádu - světí prostředky, to moc křesťanský není.
Ja to tak hrozivo nevnimam, ide vlastne o (obchodne) jednanie medzi partnermi so spolocnymi zaujmami a buducej spolupraci, navyse ak zoberieme v uvahu exponovanu povojnovu dobu, stav spolocnosti, Cirkvi, odhliadnuc od reality ucel ktory serial sleduje, je to fajn. Ano, v tomto pripade ucel sväti prostriedky, to je pravda, ale matka predstavena sa citi ze je v boji, ona bojuje so Zlom, ona nebude mat problem so svojim svedomim, to je velmi zaujimavy aspekt, ktory je v seriali podany.

To je vlastne i dovod, preco komunisti tak dosledne sa pokusali zlikvidovat duchovenstvo. Islo o vzajomny konflikt-boj ideologii, ktore maju podobny zaklad - vieru. Presvedceny, opravdivy komunista je totiz veriaci komunista, aby sme sa dobre rozumeli : veri v komunizmus, tak ako nabozensky veriaci veri v svoje nabozenstvo. A potom to uz je len o stupni fanatizmu jednotlivcov a schopnosti elity ovladat (jednak ideologicky a jednak silou) masy.

Matka predstavena bola skutocne nabozensky veriaca, tak ako Honza bol veriaci komunista. To je na tom to pekne. ;-) Bojovali obaja vsetkymi prostriedkami za svoju ideologiu (spomenme Honzov najextremnejsi postoj vo februari 48 - on by bol skutocne schopny aj strielat ak by doslo k tomu. V uniforme policajta, ktory v tej chvili porusoval zakon, nezabudnime dodat. A nebol za ten skutok ani postihnuty dodatocne. Sa to prekvalifikovalo na revolucny cin zrejme, pripadne trestnost zanikla novym zakonom po februari. V podstate za ten trestny cin bol odmeneny povysenim. Bol to dokaz oddanosti strane.
Lipinski píše:
ned 05. srp 2018 15:39:41
Co se týká toho čtyřiačtyřicátýho, tak na mě to působí tak, že matka představená je v "odboji", kterej zahrnuje bejvalý nacisty, anglický letce, továrníky, klerikály atd, všechno na jednu hromadu. ...má abatyše nějakou skvrnu z války. ... Spíš třeba nějaký smilstva s nacistama nebo tak něco, co nepřekročilo interní záležitosti řádu - potažmo církve, protože Hradec se Zemanem museli projít církevní archivy, z kterejch to věděli. Kdyby měla abatyše zápis v trestním rejstříku, tak by to určitě věděli, a kdyby byla nějak zapojená do protinacistickýho odboje, tak by to věděli taky, ne?
Smilstva s nacistama vylucujem. Ja tomu rozumiem, ze nasa generacia ktora tiez este citala francuzske osvietenske romany z 18. storocia, by si rada nieco taketo pikantne predstavovala, ale vylucujem to. Aspon v klastore u matky predstavenej! Ta isto dala do pozoru aj najvacsieho nazi-hodnostara... len Honza sa jej s Jirkom nezlakol a dali ju do laty.

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: pát 14. zář 2018 16:49:52
od Lipinski
Jo, vnímal bych tu postavu stejně, kdyby to byl chlap.

Já mam asi zkreslený představy, ale skutečnej křesťan snad ani nemusí usilovat o postavení nebo moc. Zachování řádu je jistě hezká věc, ale kláštery byly zakládaný hlavně proto, aby pomáhaly duchovně i hospodářsky a sociálně zvelebovat okolí, to se tady už dávno neděje, jeptišky jsou zavřený za zdma a žijou jen ze setrvačnosti. A pomáhat zaostalejm dětem je dost křesťanský samo o sobě, na to řád nemusí existovat. Já bych jako pokorně uznal, že se prostě změní forma, ale naplnění nějakýho poslání zůstane. A církevní tradice i kulturu přece dost smysluplně udržoval právě farář skrz hudbu a výtvarný umění, jemu kostel nikdo zavřít nechtěl.

Vy jste Matku představenou vystihla přesně, právě proto v ní neni nic křesťanskýho, je to Kaifáš v sukních.

A samozřejmě čtu deSada, mam rád gotický i dekadentní, potažmo osvícenský romány, o klášterech se dozvídáme hezký věci už v Decameronu. Nemyslim, že je to typickej obraz a kláštery že jsou střediskama zvrhlostí. Ale tady mě to podle narážky Hradce a reakce matky představený vede tímhle směrem. Nemohlo to bejt nic kriminálního (nebo něco velkýho jako A4 - řízená eutanázie) a pozor, jsme ve fiktivním světě, kde má církev blízko k nacistům (narozdíl od skutečnosti), kromě toho si myslim, že třeba gestapo a SS se tolik nepáralo s tim, jestli můžou nebo nemůžou vstoupit na církevní půdu. Ale je to jen fantazie, uznávám.
Každopádně matka představená lže, dokonce zbytečně, přetvařuje se a dělá sebe i klášter svatej a neposkvrněnej. Je to řetězová reakce: aby zakryla jeden hřích, uchyluje se k dalšímu.

A s tou vírou - to je přesně vono: Pro někoho je nějaká ideologie správná, protože se k ní dobral nějakou kontemplací, pečlivym procesem ujasňování si hodnot a tak. To je ale případ mála lidí. Pro většinu je jakákoli víra, a je jedno, jestli je to nějaká církev, komunisti, fašisti, jednoduchým a rychlým řešením problemů, na jejichž pochopení a řešení nemaj kapacitu - tak to je, tohle daný, tak je to správně a tak špatně. Věřej tomu vostatní, tak to musí bejt dobře - to je základ populismu, čím víc lidí, tím jasnější je, že je to pravda (i když platí opak - majority is never right).
A přesně - jde o stupeň fanatizmu, oddanosti, přesvědčení jednotlivce. A matka je v tom po uši. Jí ani nejde o skutečnou víru, ale o formu, která jí zajišťuje existenci. Je zahnaná do úzkejch blížícíma se změnama a neváhá udělat cokoli. Dyť jí musí bejt jasný, že Bláha je zabiják.

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: sob 15. zář 2018 21:13:31
od Hermine von Paulsen
Lipinski píše:
pát 14. zář 2018 16:49:52
...Zachování řádu je jistě hezká věc, ale kláštery byly zakládaný hlavně proto, aby pomáhaly duchovně i hospodářsky a sociálně zvelebovat okolí, to se tady už dávno neděje, jeptišky jsou zavřený za zdma a žijou jen ze setrvačnosti. A pomáhat zaostalejm dětem je dost křesťanský samo o sobě, na to řád nemusí existovat. Já bych jako pokorně uznal, že se prostě změní forma, ale naplnění nějakýho poslání zůstane. A církevní tradice i kulturu přece dost smysluplně udržoval právě farář skrz hudbu a výtvarný umění, jemu kostel nikdo zavřít nechtěl.
Ved vieme, ze klastory boli od pociatku stredoveku zakladane hlavne v suvislosti s feudalnym systemom. Navyse neboli este vybudovane mesta a klastory boli z velkej casti "svetskymi" ustanoviznami. Okrem Vami spomenuteho to boli kulturne centra, suplovali hotelove sluzby pre pocestnych, poskytovali bankove sluzby. Aj centra vzdelania a techniky. Poskytovali zdravotne sluzby a produkovali liecive preparaty.

Mniskami sa vtedy mohli stat takmer vylucne len zeny zo slachty, ci uz nizsej alebo vyssej, moja oblubenkyna Hildegard von Bingen striktne odmietala kazdu kandidatku, ktora pochadzala z plebsu.

Co je v mojich ociach najzaujimavejsie na zenskych klastoroch, a co stoji za spomenutie, lebo dnes sa v tychto suvislostiach tiez uz neuvazuje, je, ze v casoch ked mnoho zien umieralo pri porode, ked aj zena z najvyssieho slachtickeho rodu sa vydajom stala majetkom svojho muza a on sa stal spravovatelom, prakticky vlastnikom jej imania, bolo jedinym moznym riesenim - ak si chcela zachovat osobnu slobodu, venovat sa vede ci umeniu- vstupit do klastora.

Slachte sa rodili aj vysoko inteligentne dievcata, ktore mali vyhranenu osobnost, intelektualky, (zdedene silne geny po priebojnych, vyraznych predkoch, mysliteloch a strategoch) neboli typickymi zenami svojej doby - resp. neboli tymi, ktore doba vyzadovala. Niekedy dali bohati rodicia svoju oblubenu dceru do klastora, prave z dovodu, ze ju milovali, chceli jej na istotu dopriat dlhy zivot v kulturnom prostredi namiesto riskovania smrti pri porode kazdy rok v manzelstve, prip. nechceli ju spravit nestastnou vydajom poznajuc jej povahu. Alebo opacne - do klastora vstupovali mlade slachticne s telesnou vadou alebo z ineho dovodu nesprostredkovatelne na vydaj - to bola jedina moznost ako si zachovat uctu a postavenie. Vstupom do klastora sa riesili aj rozne rodinne konflikty, pripadne sa takymto konfliktom vstupom do klastora strategicky predchadzalo. (hrozba buducich sporov surodencov o dedicstvo, zamedzenie drobenia majetku, ine vypocitavosti).

V neskorsom stredoveku vyznam klastorov zacal upadat prave preto, ze boli uz vybudovane a posilnene mestá so vsetkymi strukturami - sustredovali sa tam obchodnici, remeselnici, zakladali sa sirotince, nemocnice, atd. Lekarov a vedcov zacali produkovat univerzity.

Funkcia klastorov sa teda postupne redukovala. Avsak nemozno suhlasit s tym, ze su to dnes uz len "mrtve" ustanovizne a mnisky ze su zavrete medzi styrma stenami a ziju zo zotrvacnosti.

Ja sa na to pozeram ako na istu moznu alternativu prezitia ludskeho zivota, myslim si, ze i dnes sa rodia ludia, ktorym takyto zivot vyhovuje. Asexualni, s patricnym svetonazorom atd. Nepovazujem to za nic nenormalne. A vonkoncom si nemyslim, ze taky zivot je prazdny, naopak, su ludia pre ktorych taky zivot ma nesmierne duchovne rozmery. Len musi byt na to clovek povaha.

Zaujimavy, relativne novy trend je dovolenkovat v klastore. Niektore ponukaju tuto moznost a podnikaju tak v cestovnom ruchu, clovek si moze "vyskusat" iny zivot, pre mnohych je to relax alebo predstavuje spoznavanie novych obzorov.

Aby som sa vratila k serialu, mne sa velmi pacilo ako scenaristicky bola podana motivacia rodicov zasvätit Panu Bohu svoju dceru. V divakovi to vyvolava uzkostny pocit, lutost nad dievcatom. Hnev nad povercivymi, spiatocnickymi a nepokrokovymi ludmi, hnev na boha - divak to povazuje za vydieranie.

Zaroven ten akt urobil mladu dievcinu ideologicky nezavadnou - nebolo to jej rozhodnutie. Ona bola iba poslusna voci autoritam a vcelku pasivna. Najmä preto je k nej Kalina tak velkodusny (ona nemusi, na rozdiel od svojich spolusestier -co samozrejme nie je spomenute - nastupit na prevychovanie do štatnych lesov na hrubu robotu a pod. nieco ako v ramci akcie R).
Kalina coby najvyssi reprezentant bezpecnosti vysuploval jej otca a nakoniec porazil i boha - je to jej zachranca, oslobodil ju od smutneho osudu - otvoril jej cestu do civilu, ved inak by tam v tom klastore u matky predstavenej zila v sekirovani a prazdnote do konca zivota. "Take mile a hezke devce", bola by jej skoda, ze. Velmi pekne.

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: ned 16. zář 2018 1:01:50
od Lipinski
Souhlasim se všim, ale pozor - když jsem psal, že se v klášteře nic neděje, tak jsem myslel tenhle konkrétní klášter, nemyslel jsem kláštery obecně.

Re: Nejdrsnejsi zena v serialu

Napsal: ned 16. zář 2018 12:44:34
od Hermine von Paulsen
Lipinski píše:
ned 16. zář 2018 1:01:50
Souhlasim se všim, ale pozor - když jsem psal, že se v klášteře nic neděje, tak jsem myslel tenhle konkrétní klášter, nemyslel jsem kláštery obecně.
Aha rozumiem. Dakujem. Ved ono to je nakoniec i tak v dieli podane ako pisete, radove sestricky vykonavaju iba nezmyselnu a hlupu cinnost - odhrabavaju listie - vid analogia s 2. dielom VO, tam docasne trpeni sudetski Nemci pred odsunom z Ceskoslovenska vykonavaju to iste, navyse evidentne s "elanom" aky vidime i dnes u dlhodobo nezamestnanych ludi nasadenych dobrovolne-nanutene pracovnym uradom na zveladovacie aktivacne prace v terene...