Salaba píše:Nějak jsem se neprodral "cudzou rečou" soudružky HvP ...
To ma mrzi pan kolega....
Ostala som Vam dlzna i pozdravu, nakolko som sa minule v Chytakoch "nechytala" a Vy ste na mna predsa mysleli
Pokial ide o Smrt stopařek (1979) ma svoju hodnotu, na tu dobu nemohol byt ani inak urobeny. Je tam zachyteny duch doby, co ocenujem, tak ako na 30PMZ.
Pre mna je to strasne zaujimave, ako sa filmari vysporiadali s vtedajsimi realiami. To, ze nieco bolo urobene prave tak a nie inak ma urcite svoje priciny. A preto je to take protirecive a scasti i nezmyselne, hoci to divakov, ktorych vacsina nema tendencie analyzovat, moze nadchynat. Tvrdi sa o tomto filme, ze tam je dobre ztvarnena psychologia zlocinca, ale ono to moc do seba nezapada. Perepeczko je podla mna herec, ktory sa na tuto rolu vobec nehodi. O co lepsie by zaziaril Vilem Besser, (Petr Kostka ako tvrdia niektori) alebo podla mojho nazoru najlepsi by bol Petr Svojtka!
Ten, kto film robil bol totiz asi navyse silne ovplyvneny, odhliadnuc od ceskoslovenskej reality, ktora sa ponukala (avsak nebola tak atraktivna, alebo skor pre divaka prilis bizarna a netypicka) - a pokojne by som na tom predpoklade aj trvala (aj ked to nikto nespomina, resp. neprizna) - pribehom americkeho serioveho vraha menom Ted Bundy - v tom case vysoko aktualneho. Bol odsudeny v polovici roku 1978 (avsak zatknuty skor, aj sa o tom vela pisalo) a ludia od filmu mali urcite neobmedzeny pristup k zahranicnej tlaci, tak sa mohol scenarista, reziser niecim inspirovat.
Ked uz nemohol byt P.Kostka (zachytila som, ze bola obava, ze ceskeho herca by mohol divak navzdy stotoznovat s touto rolou /nieco ako J.R.-L.R./), (vsimnite si Kostkovu velku podobu s T.Bundym vratane inteligentneho vyrazu). Tak preto postava M.Perepeczka. Obrovsky chlap a zaroven teddybear typ, dobracky posobiaci a sarmantny (a v tejto roli musel svoju prirodzenu charizmu zrejme strasne potlacat - co vo vysledku sa moze zdat divakovi ako tazkopadnost, dusevna plochost) vobec sa do tejto konkretnej role (s takym priebehom) nehodi. Ted Bundy bol inteligentny a navyse psychopat, ale inym sposobom ako Somora, ktory bol vychrtly, pochybneho zjavu, zrejme mal i o dost nizsie IQ, (Petr Svojtka by ho urcite zahral perfektne, v 17.dieli 30PMZ exceloval v roli prefikaneho dementa).
Ale my sme v Ceskoslovensku, pripad musi kopirovat Somorove skutky - vrazdene su nahodne stoparky (Nagyova hlupana, Patrasova dievca z dobrej rodiny (vid analogia s Halamkovou), bystra a chytra a navyse -vdaka Patrasovej vyzarovaniu posobi i tak trochu nobl, zas nemozem nespomenut, ze prave na tento typ dievcat z dobrych rodin bol zamerany T.Bundy)), a preto musi vsetko zapadat do tychto realii no a ono to nezapada - Ted Bundy zabijal z inych pohnutok ako Somora a filmovy Charvat tiez z inej pohnutky - avsak pre divaka najlepsie pochopitelnej a najstravitelnejsej (totiz vrazda, alebo skor zabitie Nagyovej bola viac menej nehoda - neplanoval ju zavrazdit - a vrazda Patrasovej bola krycia vrazda (a tam by sa uz dalo polemizovat ci v nepricetnosti, takze neviem, neviem, ci by to bolo na trest smrti, hoci ako recidivistovi + ozbrojeny unos policajneho auta a dietata, pokus o nedovolene prekrocenie hranic, mu urcite na vyhliadkach neprilepsilo, ale skor si myslim, ze ak by mu snajper nevystrelil na pumpe mozog
(1 l benzínu za 4,30 KČS!!!
) a zneskodnili by ho setrnejsie, Charvat by dostal dozivotie, nie trest smrti ako Somora). Co je ale problem - ze postava Charvata je mix dvoch realnych vrahov Somora-Bundy (co je uz v svojej podstate absurdne) + fikcia k tomu.
Ako divak neuverim tomu, co chce povedat film, ze Charvat je "Loser" akysi spolocensky skrachovanec, navyse emocionane chudobny a extremne nasilnicky. Loseri nenosia v roku 1979 hodinky znacky Longines tusim typ admiral, nie su schopni organizovat si vynosne fusky, nie su taki... sympaticki! Zrejme tym vsetkym chceli tvorcovia naznacit, ze k zlocinnosti za ktoru bol Charvat predtym zavrety neviedla ho materialna nudza v socializme, ale jednak asocialne spravanie a premrstene naroky na zivotny standard (narazka aj v scenke kde hovori, ze by chcel "zdrhnut" - byt podnikatel - co je uz v podstate zrele na charakterovu vadu
).
Potycky, napr. ta s kolegom - nie je predsa jednoznacnym dokazom extremnej agresivity. Bolo od Charvatovho kolegu nerozumne zabrdat a zakerne podpichovat do cloveka, ktory je o 2 hlavy vyssi a o 50 kg tazsi - dostal jednu regulernu po papuli a ani inak to nemohlo byt, ze isiel okamzite dolu. Alebo v scenke Charvát s opilcom: "Kamaráde, kam mě svezeš?" "Do hajzlu!" je to skor vtipne nez na pohorsenie sa nad jeho sposobom komunikacie. O co je cloveku milsie, ked ho uprimne poslu rovno do hajzlu, nez falosne mu zelat pekny den
Dalej, Podobna situacia je v 30PMZ v Mimikry ked Honza navstivi Halamkovej matku (avsak je omnoho ohladuplnejsi nez jeho kolega v Smrti Stopařek) Pacila sa mi prednaska ktoru daval Buchwaldek otcovi, ktory prave stratil dceru: "A Vam to nevadilo, ze jezdi stopem"? Citlivejsi tata by takehoto policajta uz vykopal z domu, ono sa to totiz da rozumiet ako skryta vycitka (Mozete si za to sami, mali ste jej to zakazat). Tato otazka bola neprofesionalna, nezmyselna a nepatricna. Patrasovej "otec" vsak pokojne odpoveda a vyhovuje poziadavkam doby, pri kazdej prilezitosti moralizovat na adresu rozmaznanej mladeze, ktora si nevazi vydobytkov socializmu: "Je spousta věcí, na které se nás DNES mladí lidé neptají...mají všechno - ale přesto jim něco chybí". Mal na mysli ten "kick" vystrednost, vzrusenie, ktore vyhladavaju mladi ludia, aby si spestrili nudu v zabezpecnom, socialistickom zriadeni, alebo v malomestiackom, uzkoprsom prostredi. Takto masochisticky by jeden zroneny otec, ktoremu prave zabili dieta, nikdy v skutocnosti neodpovedal...
Velmi je zaujimava rola zenskej co po znasilneni usiluje o dalsi kontakt s Charvatom...rozhovor s nou a Buchwaldekom na policajnej stanici - o tom by sa dal pisat roman...
Nakoniec to obvinovanie obeti z lahkomyselnosti a neopatrnosti...velmi nebezpecna konstrukcia, ale v 70-80 rokoch standard nielen podla verejnej mienky, ale i podla policie...
V tomto duchu i film konci nadhernym nekorektnym zaberom na dve stoparky, jedna z nich s jednoznacnym slabomyselnym vyrazom tvare modlikajuc si o stop, druha s naivnym smiechom ocakavajuca dobrodruzstvo priam si prosikaju o to aby ich niekto zavrazdil.
No ale vidim, ze som sa akosi rozpisala...pan kolega Salaba, potesim sa, ak mi date spatnu vazbu, ci je to pre vas zaujimave, resp. citatelne, mam k tomuto filmu este co to povedat, poznate moj detailisticky styl, ale nechcem nijak obtazovat...