Narazil jsem na věc, která mi připadá zajímavá. V několika dílech napříč celým seriálem jsou repliky, u kterých je – podle mého názoru zjevně – dodatečně změněný zvuk. Ve všech případech je zabarvení zvuku (hlas herců, hlasitost) na krátkou dobu značně odlišné od předcházejících replik. Shodou okolností jsou to vždy repliky, které uvádějí rok děje nebo informaci, ze které lze rok děje odvodit.
Našel jsem tři takové repliky, u kterých si tím jsem jistý, ale nevylučuji, že jich je víc. Časování odpovídá verzím na Youtube.
Kleště, čas 10:30
Eduard Cupák v obraze zřetelně říká něco jiného, zvlášť retnice (PětaPadesátým) nesedí k obrazu..HONS Ale prosím vás, kdo by sem teď v pětapadesátým jezdil, žejo.
Tohle už zmínil jasny.sokol a reagoval na to malej Míra:
Jak ale vidno, jde o obecnější fenomén.jasny.sokol píše: ↑pon 07. pro 2020 1:35:11 Dneska někdo na FB postřeh drobný nedostatek v čase 10.40, že je Eduard Cupak (Dr Hons) dodatečně namluvený (předabován)...
Kvadratura ženy, čas 29:32
Zvuk zřetelně odlišný od okolních replik. Zeman stojí zády ke kameře a není mu vidět na ústa.ZEMAN: Žijeme v osmapadesátým. Na to nezapomeň.
KALINA: Děkuju za poučení, já nezapomínám.
Modrá světla, čas 3:42
Holan je daleko od kamery a není mu dobře vidět na ústa. Předcházející replika Lhotové zapadá do zvuku normálně.(LHOTOVÁ: Kolik vlastně Adenauerovi je?)
HOLAN: Osmdesát sedm a něco.
U jiných replik, které zmiňují časové zařazení dílů (Mauerovo „Ale kam v něm jedeme, teď, dva roky po válce“ v Rubínových křížích) nic podobného nepozoruji.
Jediné vysvětlení, které mě pro tento fenomén napadá, je to, že díly měly být původně zasazeny do jiného roku, a jejich časové zařazení se změnilo teprve v postprodukci, ba dokonce i po nahrání hlavní části postsynchronů.
Musí přitom jít o časové údaje, protože v Modrých světlech evidentně musel být už v původní replice uveden Adenauerův věk.