Jestli i v tomto chtěli tvůrci seriálu dát divákům nějaké poselství (a asi proč to nepředpokládat, k tomu seriál nakonec sloužil), tak bych je zde viděl plus mínus v tom, že zatímco kominusté se tolik obětovali v odboji, tak agrárníci (viz zmínku o Selské jízdě) samozřejmě do poslední chvíle kolaborovali s Němci, ale teď po osvobození už se zase na venkově derou k moci. Když už ne jako Agrární strana (a Selská jízda), tak nově jako ČSNS (a Národní zemědělská omladina), do které původní agrárníci samozřejmě přešli a snaží se tak zevnitř ovládnout jednu ze stran Národní fronty a Národní fromntu rozkládat. A namísto odpovědného přístupu k budování venkova a zemědělství akorát lid oblbují slavnostmi, chtějí otupit jeho bdělost, a znovu se dostat k moci tak jako za první republiky, a dál zemědělský lid vykořisťovat. K tomu samozřejmě něco na téma šmeliny..Lipinski píše: ↑ned 08. srp 2021 17:02:57No, na venkově bylo jídlo vždycky a Věra přece i řiká Zemanovi, že by nevěřil, co je mezi lidma peněz. Taky mě to vlastně překvapilo.Adamovic píše: ↑ned 08. srp 2021 16:20:56V suvislosti s prvou serialovou hospodou u Pragra ma zaujala jedna vec. Bolo par mesiacov, co tyzdnov po vojne. Lenze na atmosfere v hospode a na oslave na jazere to teda vobec nevyzeralo, ze by ludia prezili nejake stradanie. Vsetci vcelku normalne obleceni (niektori do uniforiem, alebo ich zvyskov), ale pilo sa presne tak, ako neskor vo VsSvP. A to uz bol predsa komunisticky blahobyt. Pragrova tam mala nastavane ''snicle'', Pragr inkasoval od UNRRA Courvoisier a kto vie, co este a vlastne ani Honzovi sa neviedlo az tak zle na to, ze sa vratil do rodiny politickeho vazna.
Takze mi z toho vychadza, ze bud sa jedna o realitu a teda obyvatelia velmi za vojny nestradali (lebo ich ekonomicka situacia sa nemohla za par tyzdnov tak radikalne zmenit), alebo scenarista spravil nejaku chybu.
A vždycky mě překvapilo to radování a oslavování, já mam povahu na to, že bych byl z války eště 5 let na nic, ale lidi se úplně zbláznili. Ovšem bylo to tak třeba i po tom, co z města zmizel mor. Člověk zůstal sám z celý rodiny, ale ta euforie a naděje (asi) do něho přešla možná i jako obrannej mechanismus, aby nezešílel.
Snad jediný, kdo tohle neměli, byli lidi vracející se z koncentráků, ale ty museli bejt zřejmě emočně hodně otupělí z toho, co zažili, jinak by se zbláznili. A i tak umírali a páchali sebevraždy, protože už nedokázali "naskočit" do normálního rytmu a způsobu života. Bylo to moc, čim prošli.
To, že díl vyznívá tak, že ani na samotném konci války se lidi v Protektorátu (přinejmenším na venkově) a pak hned po jejím konci neměli zásadně špatně, je buď kouzlo nechtěného (možná i nechtěný důsledek chtěné ilustrace toho agrárně-šmelinářského počínání), nebo to opravdu skutečnosti odpovídá. To se přiznám nedokážu úplně posoudit, ačkoli ve srovnání s jinými zeměmi (z okolních Polsko, Rakousko, Německo) na tom Československo opravdu bylo relativně lépe.
Stejně tak netuším, jak moc bylo zvykem pořáda takové "benátské noci". Stran toho střílení do vzduchu, když vezmu, jak na to vzpomínal děda, tak po návratu z Totaleinsatzu k nim na vesnici viděl, že v obci a v okolí se vylouplo nemálo "partyzánů", kteří si tu střelnou zbraň opatřili 9.5., a o to víc měli potřebu střílet do vzduchu..