Lipinski píše: ↑ned 10. zář 2023 1:49:21
... podprahovou reklamu, teď je to hlavně product placement, ale Přemek má pravdu - politika a překrucování minulosti je pryč (to překrucování už bylo mimochodem za Lenina - ze všech umění nejdůležitější je pro nás film, o Griffithovi nemluvě), teď jde o peníze, to srovnání není tak úplně přesný.
V tý politice se opírám o seriály, co jsem v nedávný době (bohužel) viděl - Rapl, Ochránce, Pozadí událostí, Vzteklina, Pustina. Ale šířeji se o současnou filmovou a televizní dramatickou tvorbu nezajímám, takže můžu bejt na omylu. Modrý kód ani Ružovou zahradu nikdy sledovat nebudu.
Ještě zmíním Borgen (Dánsko), to je politický, ovšem dost kritický, divák vidí všechny ty manévry, lsti, lži, podvody, ústupky od původních zásad atd. Ohne sranda, jak se tak pěkně česky říká.
Takze. Ako to je? Pravda je len jedna? Mozno tu vznika nedorozumenie v tom,
čo clovek povazuje za politiku. Dnes mate spolitizovany cely zivot, rovnako, snad i viac, ako za "komunizmu"(dalej uz len bez uvodzoviek). Jasne, ten kto je konformny s rezimom, alebo uz zije mimo pracovneho a spolocenskeho zivota, neuvedomuje si to, tak ako si neuvedomovali mnohi, ktori boli za komunizmu vcelku spokojni (az na to, ze sem tam nieco nezohnali).
Kolega Lipinski, v minulosti sme sa obaja zhodli na tom napriklad, ze diel Studna je - na rozdiel od mienky divakov - velmi politicky. Aj taky specialista ako p. Adamovic s Vami ani so mnou vtedy nesuhlasil.
Dobre, ze ste spomenuli USA, k tomuto uvediem hned niekolko prikladov a vobec nehra rolu Product Placement, ale prave politika!
Film Saturday Night Fever (feminizmus, sonda do socialneho vrstvenia spolocnosti akosi po novom), Dirty Dancing ("potratova" agenda), v seriali Dallas a Dynasty v mnohych dieloch boli tiez spolocenske zapletky, ktorych jadro sa dotykalo politiky, legislativy a i spolocenskeho vedomia, zauzivanych noriem spravania a hlavne zmyslania, ktore potrebovali mozgy skryté za rozlicnymi hnutiami a prúdmi v mysliach ludi naburat, alebo i potvrdit a masovo sledovane filmy a serialy boli tou najvdacnejsou pôdou, pretoze to podanie bolo pristupne kazdemu, i tomu, kto sa o politiku "nezaujimal", manipulativne vstepenie myslienky, toho "spravneho" presvedcenia, zmenu doterajsej mienky formou sikovne emocionalne spracovaneho pribehu, ktory chyta za srdce...to by sa klasickemu politikovi ci lobbyistovi nepodarilo na beznom cloveku ani za 50 rokov, filmovy snimok hrajuci na vsetky zmysly imaginarnym vykonstruovanym pribehom so zdarnym koncom to vyriesi zelanym sposobom v mozgu divaka za 15-20 minut (uz spomenuty Dirty Dancing, kde mnohi divaci polavili v usudku na UPT, resp. ti, ktori boli bez nazoru, si ho utvorili, alebo napr. s velmi pozitivnym vysledkom pribehu kde hralo velku rolu pravo chranit si majetok vlastnou zbranou - preto sa napriklad ten konkretny diel Dallasu /nazov by som musela dohladat/ v Nemecku nevysielal, padol za obet cenzorom v ZDF (velmi dobre vieme ake su postoje a zakony v Europe oproti USA voci sukromnej drzbe a hlavne pouzivaniu zbrani), dalej pokracujem, nemecka cenzura nepovolila takisto odvysielat diel Patterns Of Force zo Startreku v TV, Startrek TOS pod nazvom Raumschiff Enterprise sa v Nemecku vysielal v rokoch 1972-1974 a tento diel bol vynechany. Az v roku 1996 bol Patterns Of Force pod nazvom Schablonen der Gewalt nadabovany a - avsak v neskorych nocnych hodinach - odvysielany).
Summa summarum: ziadna politicka vychova, agitacia, prednasky, individualne vzorove spravanie, vnucovanie agend nie je tak efektivne a ucinne ako zdanlivo obycajny rodinny, zabavny, ci iny serial na pokracovanie, kde je agenda viac ci menej nenapadne skryta, podla toho je to i rozne nabite emociou - tam je zaber na priemerne obecenstvo (to je prave ta cielova skupina) siroky, divak je zmasirovany takym sposobom, ze o tom ani nevie.
Velmi zlozity - premenlivy bol vysledny efekt tematizovania homosexuality v seriali Dynasty, kde syn Jacka Carringtona sa zo svojej homosexuality "vyliecil", premenlivy v tom, ze neobstal v case. Bolo to v 80ych rokoch tymto sposobom zuradovane a naservirovane divakovi. Vtedy prijate s uspokojenim, dnes kritikmi neprijatelne a povazuje sa to za vadu pribehu. Tvorcovia sa myslim dodatocne odvolavali na (nepriame) tlaky vtedajsej Reaganovej legislativy, resp. tym, ze vtedy este nebol "vhodny cas", bezna verejnost, siroke masy, neboli pripravene prijat nieco ine. A prikladov by sa dalo uviest mnoho, musela by som si to znova pripomenut.
Startrek TOS (Originalne serie z rokov 1966-69) su tiez velmi politicke. Humanizmus, utopisticke vizie, (liberalny) egalitarizmus atd.
Okrajovo spomeniem i serial Beverly Hills 90210,
v Nemcine 90 210 a v cestine 902 10
Bol to jeden z poslednych serialov pre masoveho divaka, ktore sa dali este ako tak pozerat, samozrejme, ked clovek akceptoval aj tam skryte agendy (priznavam, ze ja prave kvoli nim som mala v seriali vcelku zalubu podobne aj ako je to so mnou u 30 PMZ, samozrejme ostatne hladiska su neporovnatelne).